Skip to content

Motivasjon og/eller kynisk markedsføring

Motiverende overskrifter, er di bra?



I 175 år har noen prøvd å få noe andre til å kjøpe noe de selv selger. Misforstå meg rett, vi har prøvd å selge ting til andre i mange tusen år, men det var rundt 1850 at avisene i Norge begynte å reklamere for produkter og tjenester. I noen tilfeller var slagordet rett og slett «Kjøp mine produkter». Har ting endret seg?

Selv har jeg markedsført mitt produkt i snart 10 år. I startfasen var det hovedsakelig direkte markedsføring om mine tjenester og hva jeg kunne hjelpe forbrukeren med, men som årene gikk og min kundeportefølje vokste, ble det viktigere for meg og mitt produkt med en mer indirekte markedsføring.
Med direkte markedsføring mener jeg eksempelvis: «Prøv meg som din personlige trener. Kjøp 10 klipp og spar 10%». Det skal sies at jeg aldri har markedsført meg selv akkurat på den måten, men mer for å statuere et eksempel til deg nå. Jeg ønsket å fortelle at jeg var nyutdannet Personlig Trener og kunne hjelpe med nettopp trening, samtidig som jeg åpenbart hadde behov for salg.

De siste 3-4 årene har jeg markedsført mitt produkt på en helt annen måte. Det skal sies at jeg de første årene også hadde denne indirekte markedsføringen jeg nå skal fortelle om, men at jeg nå i dag ikke fokuserer på den direkte måten å gjøre dette på.
Det er i grunn 2 hovedårsaker til det;
1) Jeg er pr. dd. så og si fullbooket.
2) Jeg finner i dag mer nytte og bærekraft av å selge inn mine tjenester indirekte og liker denne måten best også med tanke på at
forbrukeren får mer autonomi.
Med indirekte markedsføring mener jeg hovedsakelig å vise min kunnskap og vise at jeg selv praktiserer denne kunnskapen på meg selv og andre. Jeg har nå gått bort i fra eksemplet over med 10% avslag og viser heller forbruker at jeg avholder en effektiv og gøy PT-time, eller rett og slett viser forbruker en viktig øvelse for å styrke kjernemuskulatur.

For meg er det nå viktigere å kunne veilede også de som ikke ønsker eller kan kjøpe mitt produkt, men allikevel kan dra nytte av det. Eller overbevise en som er på utkikk etter en Personlig Trener om at jeg faktisk har et bra produkt, men nå med
informasjon om trening, ikke pris.

Så hva syntes du når du leser en Instagram-caption som sier «Bli kvitt fettet som holder deg tilbake!». Blir du interessert i annonsøren? Blir du motivert? Føler du at noen mener at du holdes tilbake av din egen kropp? Får du dårlig samvittighet og hiver deg på for å ikke bli holdt tilbake lengre? Er dette å motivere eller er det en kynisk måte å få deg til å kjøpe et produkt på? Jeg skal ikke komme med et fasit svar på det. Rett og slett fordi jeg ikke vet. Men jeg må si jeg havner litt mellom barken og veden. På én side vil jeg ikke at noen skal få en indirekte beskjed om at ens kropp holder en tilbake, på en annen side ønsker jeg som Personlig Trener og menneske at alle skal ha det fint med seg selv, holde seg friske og føle mestring samt få den hjelpen de faktisk trenger.

Så om du har noe du ønsker å bedre, enten det er en vond rygg eller formen generelt. Og du har behov for hjelp. Har det da egentlig noe å si hva som faktisk fikk deg til å ringe en Personlig Trener? Da med utgangspunkt i at du faktisk får riktig hjelp og får det bedre med deg selv. Om det var overnevnte overskrift om det fettet som holder deg tilbake eller om det var min Instagram video fra en PT-time jeg avholdt.
Vi er nok som forbrukere også veldig forskjellige. Noen har kanskje behov for en mer direkte tilnærming eller i noen tilfeller et «stikk» for å komme i gang. Andre kan fanges mer av dem som tipser en om at styrketrening er bra og kan gjøres selv uten en Personlig Trener, hjemme i stuen.

Vi er også i en tid hvor vi blir høyt eksponert av reklame, enten vi vil eller ikke. Med alle medier i lommen og én Face-identifikasjon unna er det lett å føle på press og ikke klare stå i mot fristelser. Jeg kjenner meg jo også veldig igjen i alt jeg skriver om i dette innlegget. Jeg tror det uavhengig av om alle dagens motiverende overskrifter er bra eller ikke, er viktig å tenke over hva en tar inn over seg og blir eksponert mot.
Trening og helse er bare 1 av tusener av tjenester vi hver dag blir presentert. Og de alle har sine direkte, indirekte, kyniske og informative måter å nå ut til en på.

Jeg konkluderer med at vi må være på vakt. Filtrer og sil bort. Men også benytt deg av aktører som faktisk kan hjelpe deg. Enten de er direkte mot deg eller noe mykere. Gjør god research og husk at det uansett er deg det står på. Selv med riktig hjelp, må du selv gjøre den største jobben. Og det skal du være stolt av! Jeg tror at vi på 175 år ikke har endret oss veldig når det kommer til markedsføring. Tilgjengelighet, aktører- og forbruker-mønster derimot er i konstant endring. Det er viktig å følge med i timen både som aktør og forbruker.



Kilder:
Norsk reklame-historie 1850-1920. www.ndla.no